PG-2 1Ł

PG-2 1Ł - stanowisko do badania ślizgowych i tocznych łożysk poprzecznych

Stanowisko PG2-1Ł jest wykorzystywane do badania wszelkiego rodzaju poprzecznych łożysk ślizgowych i tocznych smarowanych dowolnymi mediami (woda, olej, brak smarowania). Stanowisko jest w pełni skomputeryzowane. Jego sterowanie odbywa się w pełni automatycznie w pętli sprzężenia zwrotnego co gwarantuje uzyskanie znakomitej powtarzalności parametrów testów. Jest to szczególnie ważne w badaniach porównawczych łożysk. Przebieg funkcji prędkości obrotowej czopa oraz obciążenia może mieć dowolny charakter (piła, sinusoida, narost liniowy itp.). Stanowisko jest wyposażone w unikatowy, opatentowany, bardzo czuły układ pomiaru tarcia. Dzięki temu istnieje możliwość badania łożysk smarowanych wodą (również ceramicznych) w których występują wyjątkowo niskie opory tarcia. Cyfrowy zapis danych pomiarowych odbywa się niezależnie dla każdego kanału. Ponadto stanowisko posiada możliwość obciążania testowanych łożysk momentem ukosującym.

Schemat ideowy głowicy badawczej (kliknij schemat aby powiększyć):

  1. łożysko badane
  2. wał
  3. korpus łożyska podpierającego
  4. cylinder obciążenia poprzecznego
  5. łożysko hydrostatyczne
  6. silnik
  7. układ pomiaru momentu tarcia
  8. czujnik obrotów
  9. czujnik ciśnienia
  10. czujnik temperatury łożyska badanego
  1. czujnik temperatury
  2. czujnik momentu tarcia
  3. panel temperatury
  4. komputer sterujący
  5. przetwornik
  6. karta pomiarowa
  7. wzmacniacz
  8. układ ukosujący łożysko badane
  9. stacja hydrauliczna

Zdjęcie głowicy badawczej:

Charakterystyka stanowiska:

  • Obciążenie siłą do 25 kN
  • Moment wywracający: 0 - 5000 Nm
  • Prędkość obrotowa czopa 0 - 4000 obr/min
  • Średnica wewnętrzna łożysk badanych: 30 - 110 mm

Mierzone i obliczane wielkości

  • Moment tarcia, współczynnik tarcia
  • Obciążenie poprzeczne
  • Temperatura łożyska badanego, oleju smarującego
  • Prędkość obrotowa
  • Moment ukosujący

Przykłady badań:

  • Badania ceramicznych łożysk ślizgowych smarowanych wodą i olejem.
  • Badana ekologicznych łożysk foliowych smarowanych wodą.
  • Badania łożysk głównych silników spalinowych.
  • Badania łożysk podpartych na czaszy kulistej.

Kontakt osobowy: