SON

SON - stanowisko badawcze do badania hydrodynamicznych łożysk wzdłużnych

Stanowisko SON może być wykorzystywane do badania statycznych charakterystyk hydrodynamicznych łożysk wzdłużnych różnych typów. Celem badań może być rozwój nowych konstrukcji łożysk, testowanie prototypów lub bardziej podstawowe badanie zjawisk zachodzących w szczelinie smarowej łożysk. Stanowisko umożliwia wyznaczanie grubości filmu smarowego, odkształceń elementów łożyska, pomiar momentu tarcia i temperatury w łożyskach.

Schematyczny przekrój przez głowicę badawczą (kliknij na szkicu aby powiększyć):

Schemat ideowy   (kliknij na szkicu aby powiększyć):



Photo of test rig:

Dane techniczne:

  • Zewnętrzna średnica badanych łożysk do 200 mm
  • Obciążenie osiowe łożyska do 90 kN
  • Prędkość obrotowa: 20 - 5000 obr/min
  • Moc silnika napędowego - 40 kW
  • Przepływ oleju smarujšcego (Q in f + Q in b) regulowany, do 45 l/min

Mierzone lub wyznaczane wielkości:

  • Temperatury w łożyskach
  • Minimalna grubość filmu smarowego
  • Odkształcenia elementów łożyska
  • Moment tarcia
  • Obciążenie, prędkość, temperatura oleju smarującego

Przykłady badań:

  • Badania ceramicznego łożyska z wahliwymi klockami smarowanego wodą w warunkach startu i zatrzymania pod obciążeniem. Badania wykonano dla producenta łożysk z Wielkiej Brytanii
  • Badania łożyska z wahliwymi klockami o nietypowym podparciu klocków. Badania wykonano dla producenta łożysk z Wielkiej Brytanii
  • Badania rozwojowe prototypowego łożyska z podatną płytą ślizgową. Łożysko wdrożono w turbosprężarce przemysłowej zainstalowanej w jednej z polskich fabryk
  • Badania wpływu parametrów konstrukcyjnych na właściwości łożyska z podatną płytą ślizgową. Badania finansowane przez Komitet Badań Naukowych

Kontakt osobowy: