OBLICZENIOWA ANALIZA CZĘŚCI MASZYN
Autor: Dariusz Churski
Semestr: VII
1.
Problem do rozwiązania:
Zaprojektować połączenie kołnierzowe rurociągu
o średnicy 800mm i grubości ścianki 9mm.
Zadanie wykonać dla warunków montażowych:
obciążając kołnierz zginaniem od ciężaru 50m rury podpartej
na obu końcach.
2.
Metoda rozwiązania:
Do rozwiązania powyższego problemu
posłużyłem się programem Ansy.
Zadanie wykonałem za pomocą modelu bryłowego SOLID 95, z uwzględnieniem dużych
przemieszczeń.
Analizę parametryczną zadania przeprowadziłem
dokonując zmian głębokości wycięcia w kołnierzu co
doprowadziło do
większej elastyczności połączenia.
3. Model bryłowy z podziałem na elementy
skończone:
4. Sposób podparcia:
5. Rozkład naprężeń Hubera:
6. Widok całej
rury:
7. Wersje optymalizowane:
- wycięcie o szerokości 10mm i głębokości
100mm:
- wycięcie o szerokości 10mm i głębokości
120mm:
- wycięcie o szerokości 10mm i głębokości
150mm:
- wycięcie o szerokości 20mm i głębokości
120mm:
8. Analiza dużych
przemieszczeń bez optymalizacji:
- bez wycięcia:
- z wycięciem:
9. Wnioski:
Aby zrealizować
zadanie postawione w projekcie czyli zmniejszenie
spiętrzenia naprężeń połączenia kołnierzowego przeanalizowałem wyżej
przedstawioną metodę optymalizacji zmieniając parametr jakim była głębokość 10mm
wycięcia w kołnierzu.
Zadowalający
rozkład naprężeń uzyskałem stosując wycięcie o głębokości 120mm. Naprężenie
przenoszone przez spoinę wyniosło ok. 62MPa.
Jako materiał z którego wykonany zostanie rurociąg proponuję stal
L290 GA o następujących parametrach:
Re = 290 MPa
Rm = 415÷555 MPa
Skład chemiczny: Al – 0,06%, Mn – 1,40%, C – 0,20%.
Kolejnym typem
stali spełniającej powyższe wymagania jest stal L360 GA o parametrach:
Re = 360 MPa
Rm = 460÷620
MPa
Skład chemiczny: Al – 0,06%, Mn –
1,45%, C – 0,22%.
Rury z wyżej
wymienionych stali oferuje firma „Huta Ferrum” S.A z
Katowic posiadająca certyfikat systemu jakości ISO 9001.
Przy współczynniku
bezpieczeństwa x = 2 naprężenia dopuszczalne dla stali L 290 GA wynoszą ok. 96 MPa.
Zwiększając
głębokość wycięcia stopniowo od 100mm poprzez 120mm do głębokości 150mm
pozostawiając szerokość równą 10mm, zauważyć można odkształcanie się
powierzchni kołnierza.