OBLICZENIOWA ANALIZA CZĘŚCI MASZYN |
Celem tego projektu jest zapoznanie się z metodyką rozwiązywania zadań przy pomocy programów korzystających z elementów skończonych.
Niniejszy projekt został zrealizowany jest przy wykorzystaniu programu obliczeniowego ANSYS wykorzystującą procedurę MES.
Celem projektu było wykonanie modelu w programie ANSYS, wykonanie analizy w zakresie liniowym i nieliniowym oraz przeprowadzenie optymalizacji konstrukcji.
ZADANIE
W pewnej firmie wykonano siłownik
hydrauliczny przedstawiony na rysunku pracujący pod ciśnieniem
25 MPa. Siłownik wykonano ze stali 16HM. Na cylinder nasunięto i przyspawano
kołnierz, a wysokość spoiny wynosi
a=3mm.
Po krótkim okresie eksploatacji zaczęła pękać spoina co powoduje wystąpienie awarii siłownika i niemożliwości jego dalszej pracy.
Wykonać model obliczeniowy i zoptymalizować badaną konstrukcje.
DOPUSZCZALNE NAPRĘŻENIA
DLA KONSTRUKCJI
Re = 600MPa
x = 2
k = Re/x
k = 600Mpa/2 = 300MPa
DLA SPOINY
kz = k`
k` = k*zo*z
k = 300MPa
zo = 0,65 - spoina pachwinowa
z = 0,5 - spoina zwykłej jakości
k` = 300MPa*0,65*0,5 = 97,5MPa
W przypadku zastosowania spoiny mocnej
z = 1
k` = 300MPa*0,65*1 = 195MPa
ROZWIĄZANIE PIERWSZE
Model obliczeniowy
Podział na elementy
Podparcie i obciążenie
Obciążenie konstrukcji
Zakres granicy plastyczności bez uwzględnienia współczynnika bezpieczeństwa
Zakres granicy plastyczności
Obciążenie spoiny
Wnioski pierwsze
Spoina znacznie przekracza swoje dopuszczalne naprężenia które wynoszą k`=97.5MPa dla spoiny zwykłej, a dla kontrolowanej k`=195MPa |
|
Zastosowano tutaj połączenie luźne o maksymalnym luzie Lmax=0,4mm w celu łatwego nałożenia kołnierza |
|
Zalecane byłoby pasowanie kołnierza, najlepiej ciasne - aby wystąpiły wstępne naprężenia ściskające co może pozwolić na zmniejszenie naprężeń |
|
Należałoby wprowadzić spoiny kontrolowane |
Ponieważ zmiany grubości spoiny (do a=5,5mm) nie spowodowały zmiany naprężeń stosuję drugie rozwiązanie polegające na zastosowaniu ciasnego połączenia oraz luzu między kołnierzem a bokiem cylindra rzędu 0,02mm. Spoina grubości a 5,5mm.
W powyższych zabiegów otrzymano następujący wynik
W zakresie plastyczności
Naprężenia w spoinie
Spoina również nie przeniesie zadanego ciśnienia. Ponieważ zastosowano maksymalną możliwą spoine dla tej grubości blachy konieczna jest zmiana grubości cylindra. W miejscu luzu powstaje węzeł naprężeń który daleko wykracza poza granice plastyczności.
Wnioski drugie:
Przy grubości blachy g=18mm otrzymamy spadek naprężeń do granicy dopuszczalne. |
|
Zastosowanie spoiny kontrolowanej nie powoduje konieczności zwiększenia grubości blachy |
|
Nadal maksymalne naprężenia w materiale są zbyt duże - 5746 MPa przy g=18mm, co powoduje znaczne deformacje cylindra. |
OBLICZENIA NIELINIOWE
W związku z występowaniem dużych naprężeń w miejscu styku kołnierza i cylindra siłownik traci swoją stateczność.
Dalszego zwiększania grubości blach nie powoduje spadku tak dużych naprężeń. Przy grubości blachy g=35mm uzyskano przeniesienie tylko 15% obciążenia.
Dalsze zwiększanie grubości blachy jest nieekonomiczne. Powoduje to wzrost grubości spoiny i większe koszty jej wykonania. Wzrastają również większe koszty ogólne całej konstrukcji.
Wniosek:
Należy całkowicie zmienić rozwiązanie konstrukcyjne, tak aby zmniejszyć naprężenia w strefie kontaktu kołnierza z cylindrem. |
OPTYMALIZACJA
Optymalizacja całej konstrukcji musi polegać na zmianie rodzaju podparcia lub sposobu ominięcia spoiny i oparcia kołnierza o ścianki cylindra.
W zawiązku z tym wyeliminowano połączenie spawane. Zamiast tego zostało zastosowane połączenie gwintowe składające się z dwóch nagwintowanych kołnierzy, z których jeden spełnia role nakrętki a drugi kontrnakrętki. W celu wyeliminowania piętrzenia naprężeń korzystnie jest zastosowanie gwintu gubionego.
Dla blachy grubości g=11mm uzyskano wyniki
Widok połączenia
Naprężenia są poza granicą
plastyczności. Udało się jednak nie zmieniając grubości blachy zmniejszyć
naprężenia do
ok. 460MPa.
w celu zmniejszenia naprężeń stosuję zwiększenie grubości blachy co 1 mm aż do dojścia połączenia poniżej granicy plastyczności.
W wyniku prób uzyskano naprężenia poniżej Re dla:
grubości g=19mm |
grubości g=20mm |
WNIOSKI OSTATECZNE:
Materiał na siłownik był prawidłowo dobrany, nieprawidłowy był natomiast proces konstrukcyjny |
|
Przy zwiększeniu grubości blachy do 19mm uzyskujemy zadowalające wyniki, pozwalające na pracę siłownika bez jego uszkodzenia. |
|
Jeżeli zawęzić by współczynnik bezpieczeństwa do wartości x=1,7 (maksymalne naprężenia rzędu 353 MPa) to grubość ścianki zwiększylibyśmy do 15mm. |
|
Zmiana połączenia ze spawanego na gwintowane spowodowała redukcję naprężeń, ograniczenie zwiększenia grubości blachy, oraz ogólne obniżenie kosztów wykonania siłownika. |
|
Wprowadzone zmiany nie powodują ogólnego zwiększenia kosztów, ponieważ rury na siłowniki tych grubości są dostępnym materiałem hutniczym |