Analizowanym elementem jest tylny wahacz motocykla MZ ETZ . Wykonany jest on z pospawanych ze sobą rur . Mocowany jest on do ramy motocykla za pomocą tulei na jego końcach . Łożyskowany jest przy pomocy tulei ślizgowych . Motocykl posiada 2 amortyzatory sprężynowe z tłumieniem hydraulicznym .Tylne koło motocykla wraz z zębatką napędową mocowane jest do spłaszczonej (zgniecionej) tylnej części wahacza w miejsce odpowiedniego wyfrezowania . Do tej cześci mocowane są także amortyzatory przy pomocy śrub M10 do nagwintowanych otworów w wahaczu.



Materiał : Stal niskowęglowa
Re=300 MPa
Rm=550 MPa

Podczas pracy (jazdy moocyklem) obciążenie wahacza jest wywoływane przez działanie następujących sił :

a)Siły napędowe -ich wartośc zmienia sie w granicach 0-8000N
b)Siły reakcji -ich wartosc zmienia sie w granicach 0-2400N

W modelu obliczeniowym zastosowałem następujące uproszczenia :

-przyjecie sily napedowej tylko po 1 stronie wahacza , kierunek sily równoległy do osi wahacza
-przyjecie sil reakcji w amortyzatorach o wartości 1200N działających prostopadle do osi wahacza
-siły mają charakter statyczny
-podparcie wahacza występujące tylko na krawędziach tulei a nie na całej powierzchni
-polączenie wahacza z kołem zostało zamodelowane przez kształtownik
zamocowany pomiędzy dwoma stronami wahacza