SMOK

SMOK - stanowisko badawcze do badania wytrzymałości zmęczeniowej łożysk ślizgowych poprzecznych obciążonych dynamicznie

Stanowisko SMOK składa się z głowicy badawczej, mechanicznego układu napędowego, hydraulicznego układu obciążania łożyska badanego oraz hydraulicznego układu smarowania węzłów łożyskowych. Zastosowanie siłownika hydraulicznego dwustronnego działania umożliwia wywieranie na badane łożysko obciążeń o charakterze wahadłowym oraz jednostronnie i dwustronnie zmiennych w szerokim zakresie częstotliwości wymuszeń. Komory siłownika są zasilane olejem z dwóch niezależnych gałęzi o regulowanym ciśnieniu zasilania. Wskutek obrotu mimośrodowego wału badawczego i wynikającego stąd ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka w cylindrze, a także na skutek dławienia wypływu oleju z komór cylindra, ciśnienie w komorach zmienia się a generowane zmienne obciążenie jest przenoszone przez drąg korbowodu na badane łożysko. Siłownik może pracować przy wykorzystaniu obu komór lub jednej z nich co pozwala zmieniać charakter wywieranego obciążenia. Do sterowania ciśnieniem w komorach wykorzystuje się zawory na dopływie oraz dysze na wypływie.

Schemat ideowy głowicy badawczej (kliknij schemat aby powiększyć):

  1. wał badawczy
  2. podpory
  3. łożysko badane
  4. oprawy łożysk badanych
  5. łożyska podporowe
  6. korbowód
  7. komora przytłoczyskowa
  8. komora beztłoczyskowa
  9. tłok
  10. sworzeń korbowodowy
  11. drąg korbowodu
  12. rama nośna
  13. płyta głowicy
  14. śruby fundamentowe
  15. cylinder
  16. ściągi
  17. zawory dolotowe
  18. dysze wylotowe

Zdjęcie stanowiska badawczego:


Dane techniczne:

  • Obciążenie łożyska badanego: up to 200 kN
  • Częstotliwość zmian obciążenia: 20 - 70 Hz
  • Średnica łożyska badanego: 52.7 mm
  • Długość łożyska badanego: 29.6 mm

Mierzone wielkości:

  • Siła obciążająca łożysko badane
  • Temperatura łożyska badanego
  • Temperatura łożysk podporowych
  • Temperatura oleju na dopływie do łożyska badanego
  • Ciśnienie zasilania komór siłownika
  • Ciśnienie zasilania łożyska badanego oraz łożysk podporowych
  • Liczba cykli obciążenia

Przykłady badań:

  • Badania pęknięć zmęczeniowych w panwiach hydrodynamicznych łożysk poprzecznych - estymatory wytrzymałości zmęczeniowej warstw ślizgowych. Praca badawcza nr 7 T07B 029 28. kier.dr hab. Inż. Jan Sikora, prof. nadzw. PG. Gdańsk 2007
  • Badania i diagnostyka eksploatacyjnych uszkodzeń łożysk ślizgowych obciążonych dynamicznie. Praca badawcza nr 7 T07B 014 09. kier. dr hab. Inż. Jan Sikora, prof. nadzw. PG. Gdańsk 1998
  • Problemy badawcze wytrzymałości zmęczeniowej warstw ślizgowych łożysk Praca monograficzna. dr hab. Inż. Jan Sikora, prof. nadzw. PG. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. Gdańsk 2009

Kontakt osobowy: