Zaawansowana
inżynieria łożyskowania
wykład i
ćwiczenia laboratoryjne
(informacje
na temat egzaminu)
Materiały z
wykładu, terminy, zagadnienia na egzamin,
ocena końcowa z przedmiotu
Powrót do strony startowej
POCZĄTEK
zerowy:
wtorek 25.01.br. godz. 15:15÷17.00, sala 205 GG (na ostatnim
wykładzie)
pierwszy: ??, sala 205 GG
poprawkowy: ??, sala 205 GG
Lista zagadnień na egzamin zerowy:
- Obroty krytyczne wałów -
przedstawić: objawy, zagrożenia, sposoby unikania.
- Jakie bywają przyczyny uszkodzeń
łożysk tocznych.
- Jakie są formy zużywania się
łożysk tocznych.
- Jak można zdiagnozować
uszkodzenia zmęczeniowe poszczególnych elementów
łożyska tocznego podczas pracy? Co mierzyć? Jak
wyciągać wnioski z wyników pomiarów?
- Na czym polegają dwie główne
formy niszczenia łożysk tocznych, jak się rozwijają i
w jakich warunkach pracy łożyska, jak można
diagnozować zaawansowanie zniszczenia w przypadku
każdej z tych form?
- Przedstawić mechanizm wzrostu
temperatury łożyska hydrodynamicznego po wzroście
obciążenia.
- Jakie są najważniejsze problemy
konstrukcyjne dużych łożysk wzdłużnych - wymień je
i krótko omów środki zaradcze.
- Jakie korzyści mogą płynąć ze
stosowania polimerowych warstw ślizgowych w
hydrodynamicznych łożyskach wzdłużnych. Naszkicuj dwa
główne sposoby łączenia polimeru z podłożem klocka.
- Jaki jest wpływ położenia
podparcia klocka na właściwości łożyska i jaki jest
problem położenia podparcia klocka w maszynach
odwracalnych.
- Naszkicuj kilka rozwiązań
konstrukcyjnych umożliwiających minimalizację
odkształceń segmentów w łożyskach wzdłużnych.
- Co może być przyczyną
nierównomiernego rozdziału obciążenia pomiędzy
segmenty łożyska wzdłużnego - jakie są środki
zaradcze - naszkicuj kilka wybranych rozwiązań.
- Jake są formy zniszczenia
hydrodynamicznego łożyska wzdłużnego i związane z
tymi formami parametry oceny jakości pracy łożyska?
- Czy poprzez powiększenie
rozmiarów łożyska o średnicy 2 m bez zmiany
konstrukcji klocków można powiększyć jego
dopuszczalne obciążenie?
- Jakie są sposoby chłodzenia oleju
w łożysku. W każdym z tych sposobów jak zapewnić
optymalną temperaturę łożyska? Jak niekontrolowane
zmiany temperatury wpływaja na bezpieczeństwo i
efektywność energetyczna pracy łożyska?
- Jak zmienia się tarcie w łożysku
poprzecznym w zależności od prędkości obrotowej wału?
- Wymień główne grupy bezsmarowych
materiałów łożyskowych i przedstaw na rysunku zakres
ich stosowania w porównaniu do innych rodzajów łożysk.
- Od czego zależy trwałość
łożysk bezsmarowych z konkretnego materiału?
- Jak wpływa wysoki indeks wiskozowy
oleju na pracę łożyska hydrodynamicznego?
- Czym różni sie woda jako środek
smarowy w stosunku do olejów mineralnych.
- Jak konstrukcyjnje musi się
różnić łożysko smarowane wodą od łożyska
tradycyjnego?
Dodatkowo zagadnienia na egzamin w
pierwszym terminie:
- Konstrukcja węzłów łożyskowych
tocznych wstępnie napiętych.
- Rozwój pęknięć zmęczeniowych w
łożyskach tocznych.
- Organizacja wibrodiagnostyki
łożysk tocznych w firmie.
- Zużycie łożysk tocznych -
mechanizm, warunki powstawania i wartości dopuszczalne.
- Stosowana diagnostyka zużycia
łożysk tocznych.
- Zalety i wady łożyskowych stopów
cynowo-ołowiowych.
- Problemy diagnostyki dużych
hydrodynamicznych łożysk wzdłużnych za pomocą
pomiaru temperatury.
- Jaki powinien być kształt
powierzchni ślizgowych dużych hydrodynamicznych
łożysk wzdłużnych.
- Jaki kształt powierzchni
ślizgowych uzyskuje się w warunkach pracy w
tradycyjnych dużych hydrodynamicznych łożyskach
wzdłużnych i jakie są współczesne możliwości jego
poprawy.
- Równania różniczkowe opisujące
działanie hydrodynamicznych łożysk ślizgowych.
Ocena
końcowa -
średnia arytmetyczna z zaliczenia laboratorium i egzaminu z
wykładu.
POCZĄTEK
Powrót do strony startowej