SMOK - stanowisko badawcze do badania wytrzymałości zmęczeniowej łożysk ślizgowych poprzecznych obciążonych dynamicznie
Stanowisko SMOK składa się z głowicy badawczej, mechanicznego układu napędowego, hydraulicznego układu obciążania łożyska badanego oraz hydraulicznego układu smarowania węzłów łożyskowych. Zastosowanie siłownika hydraulicznego dwustronnego działania umożliwia wywieranie na badane łożysko obciążeń o charakterze wahadłowym oraz jednostronnie i dwustronnie zmiennych w szerokim zakresie częstotliwości wymuszeń. Komory siłownika są zasilane olejem z dwóch niezależnych gałęzi o regulowanym ciśnieniu zasilania. Wskutek obrotu mimośrodowego wału badawczego i wynikającego stąd ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka w cylindrze, a także na skutek dławienia wypływu oleju z komór cylindra, ciśnienie w komorach zmienia się a generowane zmienne obciążenie jest przenoszone przez drąg korbowodu na badane łożysko. Siłownik może pracować przy wykorzystaniu obu komór lub jednej z nich co pozwala zmieniać charakter wywieranego obciążenia. Do sterowania ciśnieniem w komorach wykorzystuje się zawory na dopływie oraz dysze na wypływie.
Schemat ideowy głowicy badawczej (kliknij schemat aby powiększyć):
Zdjęcie stanowiska badawczego:
Dane techniczne:
Mierzone wielkości:
Przykłady badań:
Kontakt osobowy: